„Avand in vedere prevederile:
– art. 156, alin. 1, lit b) din Legea 98/2016 : „Fără a aduce atingere normelor tehnice obligatorii de la nivel național, în măsura în care sunt compatibile cu actele normative adoptate la nivelul Uniunii Europene, specificațiile tehnice se stabilesc în una dintre următoarele modalități: b) prin trimitere la specificații tehnice şi, ca ordine de prioritate, la standarde naționale care transpun standarde europene, evaluări tehnice europene, specificații tehnice comune, standarde internaționale, alte sisteme de referință tehnice instituite de către organismele de standardizare europene sau, în lipsa oricărora dintre acestea, la standarde naționale, la agremente tehnice naționale sau specificații tehnice naționale referitoare la proiectarea, calcularea şi execuția lucrărilor şi la utilizarea produselor; fiecare trimitere este însoțită de mențiunea „sau echivalent ”
– art. 42, alin. 3 , lit. b) din Directiva 2014/24 UE Specificații tehnice: “ (3) Fără a aduce atingere normelor tehnice obligatorii de la nivel național, în măsura în care sunt compatibile cu legislația Uniunii, specificațiile tehnice se formulează în unul dintre următoarele moduri: (b) făcând trimitere la specificații tehnice și, în ordinea preferinței, la standardele naționale care transpun standarde europene, la evaluări tehnice europene, specificații tehnice comune, standarde internaționale, alte sisteme de referință tehnice instituite de către organismele de standardizare europene sau – în lipsa oricărora dintre acestea – la standarde naționale, la agremente tehnice naționale sau specificații tehnice naționale referitoare la proiectarea, calcularea și execuția lucrărilor și la utilizarea produselor; fiecare trimitere este însoțită de mențiunea „sau echivalent”.“
Va recomandam ca la intocmirea documentatiilor de atribuire sa aveti in vedere ca fiecare trimitere la standarde naționale sau la transpunerile unor standarde europene (ex.: STAS, SR, SR EN) sa fie insotita de mentiunea „sau echivalent”.
Dorim sa va atragem atentia asupra faptului ca, in situatia in care in urma verificarilor efectuate de AM/OI/AA se constata ca in documentatia de atribuire publicata in SEAP (inclusiv la nivel de proiect tehnic/SF/DALI) se mentioneaza standarde naționale sau transpunerile unor standarde europene fără mențiunea „sau echivalent” urmeaza sa se aplice prevederile OUG 66/2011 cu modificarile ulterioare.
Prezenta atentionare are la baza urmatoarele:
- informatiile din proiectul de Memorandum al Guvernului Romaniei cu tema Susținerea unitară a punctului de vedere cu privire la constatarea misiunii de audit a Comisiei Europene referitoare la definirea specificațiilor tehnice prin referire la standarde în cadrul procedurilor de achiziție publică ale contractelor finanțate în cadrul Programului Operațional Infrastructură Mare (//sgg.gov.ro/new/wp-content/uploads/2020/03/MEMO-4.pdf), in care se mentioneaza urmatoarele „Misiunea de audit a Comisiei Europene (CE) nr. REGC214RO0137 de verificare a activității desfășurate de Autoritatea de audit din cadrul Curții de Conturi a României care a vizat verificări asupra specificațiilor tehnice utilizate în cadrul procedurilor de achiziție publică. Ca urmare a verificării contractelor de lucrări din eșantionul stabilit de auditori a reieșit că în cadrul procedurilor de achiziții publice au fost solicitate specificații tehnice care fac trimitere la standarde naționale sau la transpunerile unor standarde europene fără mențiunea „sau echivalent”, încălcând astfel prevederile Directivei 18/2004, respectiv principiul nediscriminării și tratamentului egal, al transparenței, proporționalității și recunoașterii reciproce prin restricționarea concurenței. Totodată, în cadrul raportului final de audit primit prin adresa ARES (2020) 1625280/18.03.2020, se precizează că sancțiunea aferentă acestei deficiențe reprezintă fie aplicarea unei corecții financiare forfetare de 5%, fie aplicarea unei corectii individuale în urma reverificării procedurilor de achiziţii publice (…)”
- Interpretarea de mai sus a auditorilor Comisiei Europene pe POIM este similara cu constatarile Autoritatii de Audit din cadrul ultimei misiuni de audit pe POR;
- Obligativitatea implementarii acestor reguli de interpretare (recomandari) de catre AM/OI este statuata in legislatia nationala, la art 5 lit c) din OUG 66/ 2011: „Autorităţile cu competenţe în gestionarea fondurilor europene au obligaţia: implementării corespunzătoare şi la timp a recomandărilor formulate de organismele de control şi audit intern şi extern, naţionale şi europene, în aplicarea prevederilor prezentei ordonanţe de urgenţă;”